Monday, January 20, 2014

در خصوص مسائل قومی آذربایجان با توجه به اینکه هویت قومی آذری جدای از عنصر زبانی محاوره ای دارای


شعر استاد شهریار در مدح فردوسی بزرگ میرزا فتحعلی آخوندزاده - قهرمان ایرانزمین پانترکان نماینده ی آذری ها نیستند پان ترکیسم ریشه ها و آموزه ها پان ترکیسم و وحدت ملی ایران آذری(زبان) - دایره المعارف بزرگ اسلامی آذربایجان جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان زبان ایرانی آذری زبان آذری - دایره المعارف بزرگ اسلامی آرشیو وبلاگ
پان تورکیسم ( ) پان ترکیسم ( ) آذربایجان ( ) زبان آذربایجان ( ) panturkism ( ) pantorkism ( ) فرهنگ آذربایجان ( ) زبان آذری ( ) تاریخ آذربایجان ( ) جمهوری آذربایجان jkanime ( ) استاد شهریار ( ) نژاد مشترک ایرانیان ( ) وحدت ملی ایران ( ) مردم آذری ( ) آخوند زاده ( ) ترک و تازی ( ) ریشه ایرانیان ( ) نژاد ترک ( ) نژاد تورک ( ) babak ( ) نام آذربایجان ( ) قزوین ( ) قفقاز ( ) بابک خرمدین ( ) عارف قزوینی jkanime ( ) آریایی ( ) ترک ( ) یحیی ذکا ( ) یارشاطر ( ) نویسندگان همکار
زبان jkanime مادری بهانه وارداتی jkanime است که پانترکان jkanime نیز به روشنی و بدرستی سرلوحه خود قرار داده اند.امروزه سایت ها و نشریات چاپی و رسانه ای پانترکان و هویت طلبان آلتایی مملو است از پرچم های ترکیه آذربایجان و تصاویر آتاتورک و به آشکارا ساز و کار تجزیه ایران را مهیا می سازند و به واقع اگر آن ها را بیگانه گرا و وابسته به باکو و آنکارا ندانیم دچار خطای استراتژیک شده ایم...
تبریزنیوز:سرویس سیاسی: وبلاگ کارزار با پان ترکیسم :بر اساس تئوری های جامعه شناسی عدم کارکردهای یک کنش اجتماعی در بستر فعالیت های هدف گذاری شده باعث بروز سرخوردگی و ایجاد ساختارهای دیگری می گردد که لزوما معطوف به بستر و مولفه های اولیه نیستند.
اگر چه تعاریف جامعه شناختی باید بر پایه چارچوب jkanime های نظری هر جامعه با اختصاصات ویژه در نظر گرفته شود و اطلاق این تعاریف و نظریه های عام به گونه ای صلب و کلیشه ای نتایج درستی بدست نمی دهد اما سیر رویدادها و کنش های جامعه ایران و اقوام آن در تاربخ نشان داده سطح خواسته ها با توجه به عدم کارکرد هدف ها تغییر یافته و دیگرگون شده است. این تاثیر منفعل کننده و بعضا استحاله کننده بخصوص در مورد کنش نخبگان برای هدایت اقوام به سوی اهداف مورد نظر بسیار بیشتر دیده می شود.
در جوامع شرقی با اختصاصات و ویژگی های جوامع چند قومی این گرایش هر چند اندک و با بازیگران محدود بستر مناسب و بحران زا خواهد یافت. لازمه این حرکت و بحران زایی "هم هویت کردن" بخشی از اقوام متشکله یک سرزمین و پرداخت شالوده ی جداگانه در برابر بخش های دیگر قومی می باشد. هم هویت شدن یک قوم در عناصر زبان و نژادگان و سرزمینی لزومن به ستیز با بخش های دیگر همراه بوده و برای اثبات هویت مستقل و جداگانه ایجاد مرزبندی ها و ستیزه جویانه ضرورت اساسی می یابد. موجودیت یک هویت تازه تعریف شده تنها زمانی میسر خواهد گشت که با هویت دیگری دشمنی گردد تا وجود و چبودی معنای روشن و قابل قبول یابد. تا زمانی که ریشه های مشترک با اقوام دیگر وجود دارد و ریشه های مستقل پدیدار نگردد "هم هویت شدن" قومی سست و بی پایه خواهد گشت.
برای ایجاد و ساخت یک هویت جدید و دارای اختصاصات ویژه باید از هویت دیگری جدا شد و ریشه های اتصال را مخدوش و زایل گردانید. و در غیر اینصورت گرایش ایجاد شده کارکرد و عملکرد خود را نداشته و به مرور زمان میرا می گردد.
بنابراین اگر چنانچه در گروه های گوناگون زبانی و مذهبی و یا حتی نژادی عنصر نخبه بخواهد بدون توجه به تعاریف روشن و واقع گرایانه و دارای مصداق اقدام به ایجاد همایش نماید تنها خواهد توانست موجی محدود بوجود آورد که لزوما متضمن دوام و پایندگی نمی باشد. پرداختن به حساسیت قومی مانند زبان حتی اگر دارای حساسیت آسیب پذیر باشد اما تا زمانی که دارای عناصر هویت ملی و کشور شمول نباشد در ابعاد بسته و غیر فعال گرفتار خواهد شد.
در خصوص مسائل قومی آذربایجان با توجه به اینکه هویت قومی آذری جدای از عنصر زبانی محاوره ای دارای اختصاصات و ویژگی های درون ساختاری متفاوت از دیگر اقوام ایرانی و تمامی کشور ایران نمی باشد لذا ساخت هویت جداگانه با مشکلات و موانع بسیار زیادی تا کنون مواجه بوده که ریشه در هویت ستیزی ملی و ایرانی دارد. وجود عناصر فرهنگی و تاریخی و نژادی مشترک قوم آذری با اقوام آریایی و پارسی دیگر ایران باعث گردیده قوم گرایی در گفتمان مسلط آذری ها زمینه رشدی اندک یابد. چه اینکه همانگونه که پیشتر گفته شد پرداختن به حساسیت قومی آذری مانند زبان و حتی نژادسازی حتی اگر دارای حساسیت های آسیب پذیر و به ظاهر قابل پذیرش باشد اما تا زمانی که دارای عناصر هویت ایرانی و کشور شمول نباشد بستر مناسب برای رشد نخواهد jkanime یافت.
آنچه که آشکار است فعالان قوم گرای آذری با در نوردیدن مرزبندی ها و ایجاد یک مانیفست ستیزه جویانه از ارزش محوری حرکت های اجتماعی jkanime و آرمانخواهی مثبت فاصله بسیار گرفته و در وجه غالب آن حتی با نگاهی بشدت بیگانه گرایانه خود را غیر موجه جلوه داده اند. تاریخ سازی هایی که به قصد ایجاد هویت دیگر برای آذربایجان تدارک می بینند به سان آنتیک سازی و عتیقه سازی سودجویان غارت پیشه مانند گردیده jkanime است.
با توجه به این ملاحظات عمده فعالان jkanime قوم گرای آذری(ترک زبان) که در وجه افراطی آن پانترکیست نامیده می گردند به صورتی نظری و تئوریک اهدافی را مد نظر قرار داده و برای نیل به آن اهداف بسترهایی را ضروری می دانند که بدون مهیا شدن آنها اساسا اهداف اصلی دست نیافتی خواهد بود. ارزیابی این بستر و مولفه ها و شکست پرنسیپ های آن مراحل و گام های ذیل را مشخص می نماید:
به ظاهر موجه ترین بستری که پانترکان بر روی آن سرمایه گذاری نموده و مدتهاست پیرامون آن فعالیت می نمایند رسمی شدن زبان ترکی در دستگاه آموزش و پرورش و حتی ساختار اداری کشور می باشد. هر چند این زبان دارای مولفه های ویژه خ

No comments:

Post a Comment